5 tips om je dankbaar te schrijven

De kracht van schrijven

Heb je dat ook, dat je beseft dat er veel is om dankbaar voor te zijn? We zitten nu middenin de corona crisis en hoewel er regels zijn en er onzekerheid en angst is, is er ook veel waar ik nu extra dankbaar voor ben. Dat mijn naasten en ik gezond zijn, dat ik in een fijn huis woon, dat ik elke dag even buiten kom. In gedachten wens ik sterkte aan de zieken en het zorgpersoneel.

Je dankbaar voelen, is een helend en krachtig gevoel. ‘Count your blessings’ is niet voor niets zo’n geliefde uitspraak. Je kunt dit gevoel ontwikkelen door vaak stil te staan bij alle mooie dingen in je leven. Schrijven is een goede manier om  dit te doen.

Aandacht

Wat schrijven zo krachtig maakt, is dat je het met aandacht moet doen. Als je aan iets denkt, kan die gedachte vervliegen. Als je schrijft leg je letterlijk vast. En ook al schrijf je vanuit je gevoel, je moet toch wat keuzes met je verstand maken. Welke woorden je gebruikt bijvoorbeeld, of hoe kort of lang jouw tekst wordt. Daardoor ben je met nog meer aandacht bezig en kun je makkelijk de tijd uit het oog verliezen. Juist dit maakt schrijven zo fijn, die flow.

Train je dankbaarheidsspier met een dagboekje

Jouw ‘dankbaarheidsspier’ kun je heel goed trainen door elke avond enkele dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Dingen die in de dag zijn gebeurd, of inzichten die bij je opkwamen. Er is elke dag wel iets om dankbaar voor te zijn. De zon die je gezicht verwarmde na een natte winter. Een compliment wat je kreeg.  Het perfecte cadeautje dat je voor iemand vond. Het kan groot of klein zijn, het kan van alles zijn. Zolang het jou maar dankbaar maakt.

Schrijf dit elke dag op in een dagboekje en kijk eens wat het met je doet.

5 tips om te starten met schrijven en vol te houden

  1. Start eenvoudig met 1 of 2 momenten uit je dag die je deden glimlachen. Het is beter om met korte tekstjes te beginnen dan hele lange zodat je het blijft volhouden.
  2. Het hoeven geen volzinnen te zijn, je kunt het ook prima bij steekwoorden houden. Voorbeeld: bloeiende rozen – zonnige wandeling – kopje koffie met vriendin.
  3. Je kunt het schrijven ook aanvullen of vervangen door een tekening of schetsje. Misschien werken beelden bij jou beter dan woorden.
  4. Jouw boekje mag uiteraard wel mooi zijn! Verwen jezelf en kies iets moois uit dat je elke dag met plezier weer oppakt.
  5. Maak een ritueel van je dagelijkse schrijfmoment. Drankje, kaarsje, muziekje erbij. Zodat je er elke dag naar uitkijkt.

Wat levert dit op?

Tevredenheid, geluk en een beetje meer grip op de tijd. Je haalt door te schrijven namelijk bewust momenten uit elke dag , zodat de tijd niet meer als een achtbaan door je vingers glipt. We moeten accepteren dat het leven niet altijd leuk is. Maar een focus op dankbaarheid helpt je om beter met vervelende dingen om te gaan.

Wil je ervaren hoe kunstzinnig werken je kan helpen bij meer dankbaarheid, neem contact op voor een coachingsessie.

Schrijven doe je in een mooi boekje
Maak een ritueel van je dagelijkse schrijfmoment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *